[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 4-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 97-109 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیروی از دستورات دارویی بیماران دیابتی مراجعه کننده به واحد دیابت شهرستان زرند
نجمه زمانی، سید‌وحید احمدی طباطبایی، نرگس خانجانی، محمدمهدی فداکار داورانی *
چکیده:   (202 مشاهده)

مقدمه: پیروی از دستورات دارویی در بیماران دیابتی یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت‌های بیماران دیابتی می‌باشد. لذا هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیروی از دستورات دارویی بیماران دیابتی مراجعه کننده به واحد دیابت شهرستان زرند در سال 1393 بود.

روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 نفر از بیماران دیابتی انجام گردید. بیماران به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر متغیرهای دموگرافیک، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه استاندارد تمکین دارویی (Morisky self-report questionnaire) بود. افراد گروه مداخله به 5 گروه 12-8 نفره تقسیم شدند و آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی طی چهار جلسه 90-60 دقیقه‌ای به مدت 1 ماه اجرا شد. مجدداً اطلاعات 1 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری گردید و با آزمون‌های آمار توصیفی، رگرسیون خطی، و آزمون من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتا‌یج: در میانگین نمرات متغیر آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، کارآمدی درک شده و راهنما برای عمل بین گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله اختلاف معنی‌داری مشاهده شد. پیروی از دستورات دارویی با تحصیلات ارتباط معنی‌داری داشت (006/0= P). از بین سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی خودکارآمدی درک شده در جایگاه قوی‌ترین عامل پیشگویی کننده بود (03/0= P)‌. بعد از مداخله، افزایش در میانگین نمرات سازه‌های حساسیت درک شده (001/0>P)، شدت درک شده (001/0>P)، منافع درک شده (001/0>P)، موانع درک شده (001/0>>P)، خودکارآمدی درک شده (0001/0>P)، راهنما برای عمل (0001/0>P) و پیروی از دستورات دارویی (0001/0>P) در گروه مداخله مشاهده شد.

بحث و نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر افزایش پیروی از دستورات دارویی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مؤثر بوده است.

واژه‌های کلیدی: دیابت، مداخله آموزشی، مدل اعتقاد بهداشتی، تمکین دارویی
متن کامل [PDF 769 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani N, Ahmadi Tabatabaei S V, Khanjani N, Fadakar Davarani M M. The Effect of Educational Intervention Based on the Health Belief Model on Medication Adherence among Patients with Diabetes Referred to a Diabetes Center in Zarand, Kerman. J Health Dev. 2017; 6 (2) :97-109
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-309-fa.html
زمانی نجمه، احمدی طباطبایی سید‌وحید، خانجانی نرگس، فداکار داورانی محمدمهدی. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیروی از دستورات دارویی بیماران دیابتی مراجعه کننده به واحد دیابت شهرستان زرند. مجله بهداشت و توسعه. 1396; 6 (2) :97-109

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-309-fa.html

دوره 6، شماره 2 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Journal of Health and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 803 queries by yektaweb 3503