[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 98-110 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر کیفیت زندگی کاری پرستاران بر یادگیری سازمانی: یک مطالعه موردی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رامین روانگرد‌، علی رضا یوسفی‌* ، فرزانه غلامی
2-دانشجوی دکترای تخصصی‌، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (373 مشاهده)
مقدمه: افزایش روز افزون رقابت میان سازمان‌ها در شرایط کنونی سبب شده آن‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب موفقیت در میدان رقابت برآیند. یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری از جمله ابزارهای اساسی کسب مزیت رقابتی به شمار می‌آیند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر کیفیت زندگی کاری بر یادگیری سازمانی در بین پرستاران بیمارستان‌های آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی، توصیفی-تحلیلی بود. 185 نفر از پرستاران بیمارستان‌ها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کار، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و آزمون‌های t-test، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند.
نتا‌یج: سطح یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری پرستاران در حد متوسط بود. بین یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (001/0>, P66/0r=). نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که مؤلفه‌های مشارکت در تصمیم‌گیری، امنیت، پیشرفت شغلی و میل و انگیزش کار دارای تأثیر مثبت و معنی‌داری بر یادگیری سازمانی بودند (05/0>(P
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، مدیران اجرایی بیمارستان می‌توانند با مشارکت دادن پرستاران در تصمیم‌گیری در حیطه‌های مرتبط و فراهم آوردن زمینه‌های خلاقیت، آموختن و تجربه کردن در راستای پیشرفت، ضمن ارتقای کیفیت زندگی کاری آنان، بیمارستان را به سمت سازمان یادگیرنده هدایت نمایند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، کیفیت زندگی کاری، پرستاران
متن کامل [PDF 1149 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravangard R, Yusefi A R, Gholami F. The Effect of Nurses' Quality of Working Life on Organizational Learning: a case study in teaching hospitals affiliated to Shiraz University of Medical Sciences. J Health Dev. 2018; 7 (2) :98-110
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-538-fa.html

روانگرد‌ رامین، یوسفی‌ علی رضا، غلامی فرزانه. تأثیر کیفیت زندگی کاری پرستاران بر یادگیری سازمانی: یک مطالعه موردی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله بهداشت و توسعه. 1397; 7 (2) :98-110

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-538-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Journal of Health and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3792