تأثیر کیفیت زندگی کاری پرستاران بر یادگیری سازمانی: یک مطالعه موردی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
|
رامین روانگرد، علی رضا یوسفی* ، فرزانه غلامی |
2-دانشجوی دکترای تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران |
|
چکیده: (562 مشاهده) |
مقدمه: افزایش روز افزون رقابت میان سازمانها در شرایط کنونی سبب شده آنها همواره به دنبال راههایی برای کسب موفقیت در میدان رقابت برآیند. یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری از جمله ابزارهای اساسی کسب مزیت رقابتی به شمار میآیند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر کیفیت زندگی کاری بر یادگیری سازمانی در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. |
روشها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی، توصیفی-تحلیلی بود. 185 نفر از پرستاران بیمارستانها به روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کار، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمونهای t-test، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند. |
نتایج: سطح یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری پرستاران در حد متوسط بود. بین یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (001/0>, P66/0r=). نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که مؤلفههای مشارکت در تصمیمگیری، امنیت، پیشرفت شغلی و میل و انگیزش کار دارای تأثیر مثبت و معنیداری بر یادگیری سازمانی بودند (05/0>(P. |
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج، مدیران اجرایی بیمارستان میتوانند با مشارکت دادن پرستاران در تصمیمگیری در حیطههای مرتبط و فراهم آوردن زمینههای خلاقیت، آموختن و تجربه کردن در راستای پیشرفت، ضمن ارتقای کیفیت زندگی کاری آنان، بیمارستان را به سمت سازمان یادگیرنده هدایت نمایند. |
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری سازمانی، کیفیت زندگی کاری، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 1149 kb]
(308 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۱
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|