[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( این شماره در حال تکمیل است: 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 194-206 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین‌کننده‌های افول یا رشد عملکرد برند در صنعت خدمات درمانی، مطالعه موردی: بیمارستان‌های شهر شیراز
امین کهیاری حقیقت، داود فیض* ، عادل آذر، عظیم زارعی، زهره‌ دهدشتی شاهرخ
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (71 مشاهده)
مقدمه: در بازار رقابتی خدمات درمانی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است؛ بنابراین بررسی عوامل اثرگذار بر افول یا رشد عملکرد برند، موضوعی مهم در استراتژی‌های باز‌اریابی بیمارستان به شمار می‌رود.
روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش توصیفی و کاربردی شامل افرادی بود که در بازه‌ زمانی 9 ماهه از فروردین الی آذر سال 1396 در یکی از بیمارستان‌های شهر شیراز بستری گردیده بودند. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای و در دسترس بود و در نهایت مطالعه بر روی 396 نفر صورت گرفت. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS تحلیل گردیدند.
نتا‌یج: ارزش ویژه برند بیمارستان تحت تأثیر مستقیم تداعی برند، کیفیت ادراکی، اعتماد به برند، تعهد به رابطه، وفاداری به برند، شهرت و مسئولیت اجتماعی بود. عوامل شهرت بیمارستان از نگاه بیماران با تأثیر 875/0 و وفاداری بیماران به برند بیمارستانی با تأثیر 843/0 بیشترین نقش را در ارتقای ارزش برند بیمارستان داشتند. عامل ارزش ویژه برند به مقدار 842/0 بر روی عملکرد برند بیمارستان تأثیر داشت. نتایج برازش الگو با شاخص نیکویی برازش نسبی برابر با 925/0 و ضرایب تعیین با مقدار قابل توجه 839/0 برای متغیر ارزش برند و 725/0 برای متغیر عملکرد برند، نشانگر اعتبار مناسب الگوی پیشنهادی برای سنجش ارزش و عملکرد برند خدمات بیمارستانی بود. 
بحث و نتیجه‌گیری: بیمارستان‌ها می‌توانند با اقدامات لازم در زمینه ارتقای شاخص‌های اثرگذار بر افول یا رشد عملکرد برند بیمارستان از جمله کیفیت خدمات، تداعی، اعتماد، تعهد به تداوم رابطه، وفاداری، شهرت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی ضمن بهبود ارزش برند، سایر شاخص‌های عملکردی را ارتقاء دهند.
واژه‌های کلیدی: برند، عملکرد، صنعت خدمات درمانی، بیمارستان
متن کامل [PDF 1002 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kohyari Haghighat A, Feiz D, Azar A, Zarei A, Dehdashti Shahrokh Z. Factors Influencing Growth or Decline of Brand Performance in the Healthcare Industry: a case study in Shiraz hospitals. J Health Dev. 2018; 7 (3) :194-206
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-617-fa.html

کهیاری حقیقت امین، فیض داود، آذر عادل، زارعی عظیم، دهدشتی شاهرخ زهره‌. تعیین‌کننده‌های افول یا رشد عملکرد برند در صنعت خدمات درمانی، مطالعه موردی: بیمارستان‌های شهر شیراز. مجله بهداشت و توسعه. 1397; 7 (3) :194-206

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-617-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( این شماره در حال تکمیل است: 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Journal of Health and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3790