[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 2-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 59-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد
مستوره سادات قریشی، نوشین پیمان، آیدا ابوصالحی*
3- مربی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
چکیده:   (248 مشاهده)
مقدمه: دختران نوجوان یکی از گروه‌های در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دختران دبیرستانی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در دو گروه آزمون و کنترل (هر یک 70 نفر) در سال تحصیلی 95-1394 انجام گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی و محقق ساخته مشتمل بر سؤالات آگاهی و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه مصرف مکمل‌های ویتامین دی بود. پس از انجام پیش آزمون، مداخله آموزشی برای گروه آزمون اجرا شد و پس آزمون در دو بازه بلافاصله و 3 ماه پس از آن انجام گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
نتا‌یج: قبل از مداخله بین دو گروه از نظر کلیه متغیرها و سازه‌ها تفاوت آماری معناداری وجود نداشت؛ اما پس از مداخله آموزشی اختلاف آماری معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، منافع درک شده (001/0>P‌)، موانع درک شده (‌001/0=P‌)، خودکارآمدی و مصرف مکمل‌های ویتامین دی ( 001/0>P‌) مشاهده شد. همچنین میانگین آگاهی و هر یک از سـازه‌ها و نیز مصرف مکمل‌های ویتامین دی گـروه آزمون در طول مـطالعه اختلاف آماری مـعناداری را نشان داد‌ (001/0>P‌).
بحث و نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می‌تواند در ارتقای آگاهی و مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دانش‌آموزان سودمند باشد.
واژه‌های کلیدی: مدل اعتقاد بهداشتی، مداخله آموزشی، ویتامین دی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1146 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghoreishi M S, Peyman N, Abusalehi A. The Effect of Educational Intervention Based on The Health Belief Model on using vitamin D Supplements Among Female High School Students in Mashhad. Health Develop J. 2019; 8 (1) :59-71
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-702-fa.html

قریشی مستوره سادات، پیمان نوشین، ابوصالحی آیدا. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد. مجله بهداشت و توسعه. 1398; 8 (1) :59-71

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-702-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 2-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Health and Development Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 3925