[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 250-261 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی بر اضطراب فراگیر، عدم تحمل بلاتکلیفی و تحریف‌های شناختی دانشجویان
الهه خوشنویس*، سارا احمدزاده، سعیده زمردی
1- استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (591 مشاهده)
مقدمه: متخصصان بهداشت روانی تأثیر طرحواره درمانی را بر طیف گستردهای از اختلالات بررسی کردهاند. شناخت عوامل مؤثر بر سلامت روانشناختی و جسمانی افراد به خصوص دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی بر اضطراب فراگیر، عدم تحمل بلاتکلیفی و تحریفهای شناختی دانشجویان است.
روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بود. از این میان 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. سپس مداخله آزمایشی به صورت آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: مقیاس اختلال اضطراب فراگیر، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی و مقیاس تحریفهای شناختی بین فردی. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تی تست استفاده شد.
نتا‌یج: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین اضطراب فراگیر، عدم تحمل بلاتکلیفی و مؤلفه‌‌های آن (تلویحات خود ارجاعی و غیرمنصفانه و تباهکنندگی) و تحریفهای شناختی و مؤلفههای آن (طرد در روابط بین فردی، انتظارات غیرواقعبینانه و سوء ادراک در روابط بین فردی) در گروه مداخله و کنترل، در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (01/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی می‌تواند، اضطراب فراگیر، عدم تحمل بلاتکلیفی و تحریف‌‌های شناختی دانشجویان را بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب فراگیر، تحریف‌های شناختی، طرحواره درمانی، عدم تحمل بلاتکلیفی
متن کامل [PDF 1160 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnevis E, Ahmadzadeh S, Zomorodi S. The Effectiveness of Schema Therapy- based Training on Generalized Anxiety, Intolerance of Uncertainty and Cognitive Distortion in University Students. Health Develop J. 2018; 7 (3) :250-261
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-634-fa.html

خوشنویس الهه، احمدزاده سارا، زمردی سعیده. اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی بر اضطراب فراگیر، عدم تحمل بلاتکلیفی و تحریف‌های شناختی دانشجویان. مجله بهداشت و توسعه. 1397; 7 (3) :250-261

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-634-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Health and Development Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3921