مشکلات نوبت دهی مطب های خصوصی پزشکان کرمان از دیدگاه منشی ها و پزشکان و ارایه رهنمود
|
نوذر نخعی، نادیا ارومیه ای، محمدرضا امیر اسماعیلی، محمود نکویی مقدم، بهزاد محمدی، سعید میرزایی، راحیل قربانی نیا، مجید نخعی |
|
|
چکیده: (2066 مشاهده) |
مقدمه: زمان انتظار برای ملاقات پزشک یکی از شاخصهای دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است و به عنوان یکی از شاخصهای عملکرد، قابل اندازهگیری است. زمان انتظار طولانی، موجب عدم ارایه خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آنها میگردد. بنابراین رضایت بیمار از زمان انتظار نقش بسزایی در فرایند تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت ایفا میکند. روشها: فاز اول این پژوهش (مرحله تشخیص)، مطالعه کیفی از نوع اقدام پژوهی بود. 12 منشی و 12 پزشک به عنوان شرکت کننده در پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، گروههای متمرکز بود. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روشهای تجزیه و تحلیل مطالعات کیفی انجام گرفت. نتایج: ضعف فرهنگی، عدم یکپارچگی سیستم نوبتدهی، ناآگاهی مردم و مشکلات دسترسی از مهمترین مشکلات نوبتدهی در مطبهای خصوصی کرمان بود. عدم حضور به موقع پزشک در مطب و باورهای غلط مردم، از دیگر مشکلات شناسایی شده بودند. به نظر میرسد بهترین روش نوبتدهی در شهر کرمان، استفاده همزمان از دو شیوه اینترنتی و تلفن گویا میباشد. بحث و نتیجهگیری: با بررسی شیوههای مختلف نوبتدهی رایج در مطبهای شهر کرمان، به نظر میرسد که با ابداع یک شیوه نوبتدهی مناسب و کارا و آموزش و آگاهسازی مردم و همچنین ملزم شدن تمامی مطبها به استفاده از این سیستم، میتوان بسیاری از مشکلات نوبتدهی را مرتفع نمود. واژگان کلیدی: نوبتدهی، مطب، پزشکان، ایران |
|
|
|
متن کامل [PDF 280 kb]
(721 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۴
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|