[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 245-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت آموزش سلامت در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران
میمنت عابدینی بلترک، مهین اسدنیا، رمضان عقیلی
چکیده:   (1909 مشاهده)
مقدمه: نعمت سلامتی، یکی از نعمت‌های بی‌کران الهی است که به انسان عنایت شده است. انسان برای سالم نگه داشتن خود باید تلاش نماید، به خصوص در عصر کنونی که زندگی ماشینی رایج شده است. بنابراین لازم به نظر می‌رسد آموزش‌هایی در این رابطه داده شود تا افراد سالمی در جامعه حضور داشته باشند. از این‌رو، هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بر مبنای مؤلفه‌های آموزش سلامت بود. روش‌ها: روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بود و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش‌ها، تمرین‌ها و تصاویر) بودند که در مجموع، 3467 صفحه را شامل می‌شد. سه مؤلفه بهداشت پوست، ورزش و تحرک بدنی، تغذیه و آب آشامیدنی بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش، هفت عنوان شامل فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه‌های آسمانی، هدیه‌های ‌آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی در سال تحصیلی 89-1388 بود. نتا‌یج: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که به مؤلفه ورزش و تحرک بدنی بیش از سایر مؤلفه‌ها توجه شده است و کمترین میزان توجه، مربوط به تغذیه و آب آشامیدنی می‌باشد. ضمن این که هر یک از شاخص‌های مؤلفه‌های پیش‌گفت، به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته بودند و کتب درسی، مؤلفه‌های آموزش سلامت را به یک نسبت تحت پوشش قرار نداده‌ بودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران نیاز به توجه بیشتر به آموزش سلامت در تمامی ابعاد احساس می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش سلامت، تحلیل محتوا، کتاب‌های درسی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 242 kb]   (641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meimanat Abedini Baltork, Mahin Asadnia, Ramezan Aghili. The Status of Health Education in Iranian Elementary School Books. J Health Dev. 2012; 1 (4) :245-0
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-20-fa.html

میمنت عابدینی بلترک ، مهین اسدنیا ، رمضان عقیلی . بررسی وضعیت آموزش سلامت در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران. مجله بهداشت و توسعه. 1391; 1 (4) :245-0

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-20-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Journal of Health and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3731