[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 4-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 144-153 برگشت به فهرست نسخه ها
کتاب‌سنجی و تحلیل محتوای برونداد پژوهشی ایران در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دوره زمانی 90-1377
عابدین ایرانپور، علی‌اکبر حقدوست، اعظم بذرافشان، مریم اخوتی، الهام شریف‌پور، مرتضی زارع* ، فاطمه رخشانی، مرضیه حسنی، آتوسا سلیمانیان
5- کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (1026 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که هدف پژوهش‌های بهداشتی بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، دانش حاصل از آن می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری و عمل مورد استفاده قرار گیرد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب‌سنجی و تحلیل محتوای پژوهش‌های انجام گرفته مرتبط با حوزه آموزش بهداشت  در ایران در دوره زمانی 90-1377 می‌باشد.
روش‌ها: مطالعه حاضر به شیوه توصیفی و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شد. منبع گردآوری داده‌ها پایگاه‌های اطلاعاتی IranMedex، SID، Medlib، ISI و PubMed و جامعه آماری شامل تمام مقالات مرتبط با آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در ایران تا پایان اسفند 1390 بود. به منظور تحلیل محتوا، چک لیست پژوهشگر ساخته‌ای که مورد تأیید نظر خبرگان بود مورد استفاده قرار گرفت تا متغیرهای مورد نظر شناسایی گردد. اطلاعات گردآوری شده وارد SPSS نسخه ۲۱ شد و سپس جهت توصیف داده‌ها فراوانی و درصد فراوانی محاسبه گردید.
نتا‌یج: از مجموع 1227 مدرک علمی بازیابی شده، 817 مدرک به زبان فارسی و 410 مدرک به زبان انگلیسی بودند. بیشترین سهم تولیدات علمی در این حوزه مربوط به مقالات منتشر شده در مجلات علمی با 4/87 درصد می‌باشد. موضوعات سلامت روان (7/10 درصد)، بهداشت باروری و تنظیم خانواده (2/10 درصد) و بیماری‌های مزمن غیرواگیر (2/10 درصد) به ترتیب از جمله مهم‌ترین موضوعات تولیدات علمی ارتقای سلامت بودند. بیشتر مطالعات به صورت مقطعی انجام شده بودند (1/52 درصد). بیشترین روش نمونه‌گیری مورد استفاده، تصادفی ساده (7/27 درصد) و بیشترین محدوده انجام مطالعه، استان (7/83 درصد) بود.
بحث و نتیجه‌گیری: مطالعات بیشتر با رویکرد ترسیم دقیق چشم‌انداز پژوهش‌های کشور و مقایسه وضعیت فعلی با دیگر کشورها توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: کتاب‌سنجی، بروندادهای علمی، ارتقای سلامت، تحلیل محتوا، آموزش بهداشت
متن کامل [PDF 695 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Iranpour A, Haghdoost A A, Bazrafshan A, Okhovati M, Sharifpoor E, Zare M, et al . Bibliometric and Content Analysis of Scientific Outputs Relevant to Health Education and Promotion in Iran during 1998-2011. J Health Dev. 2017; 6 (2) :144-153
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-337-fa.html

ایرانپور عابدین، حقدوست علی‌اکبر، بذرافشان اعظم، اخوتی مریم، شریف‌پور الهام، زارع مرتضی، و همکاران.. کتاب‌سنجی و تحلیل محتوای برونداد پژوهشی ایران در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دوره زمانی 90-1377. مجله بهداشت و توسعه. 1396; 6 (2) :144-153

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-337-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Journal of Health and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3660