[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( 9-1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 333-343 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزش تغذیه بر مصرف منظم صبحانه مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان شهر جیرفت
رضا پورنارانی، لاله حسنی* ، تیمور آقاملایی، شکرالله محسنی
2- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس ایران
چکیده:   (730 مشاهده)
مقدمه: صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی روزانه شناخته شده است. هدف این مطالعه تعیین تأثیر برنامه آموزش تغذیه بر مصرف منظم صبحانه مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای در دانشآموزان شهر جیرفت بود.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 290 دانش‌آموز انجام گرفت که به طور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای استاندارد بود. مداخله آموزشی بر اساس الگوی فرانظریه‌ای انجام گرفت. داده‌ها قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی گردآوری شد. داده‌ها در نرمافزار SPSS نسخه 19 وارد و با آزمونهای آماری ویلکاسون و کای مربع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتا‌یج: قبل از مداخله آموزشی‌، 17% گروه مداخله در مرحله عمل و نگهداری بودند که بعد از مداخله به 7/87‌% رسید. نتایج نشان از افزایش معنی‌دار مصرف صبحانه و میانگین نمرات فرآیندهای تغییر از 47/71 به 16/86‌، خودکارآمدی از 84/27 به 57/33 و موازنه تصمیم‌گیری از 97/34 به 74/43 بود (001/0P<). همچنین میانگین و انحراف معیار، فرآیندهای تغییر و خودکارآمدی گروه کنترل افزایش معنی‌دار اندکی داشت (001/0P<).
بحث و نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای در سه ماه بعد، تغییرات نسبتاً مناسبی را در رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان ایجاد کرد. با توجه به کم هزینه بودن و اثربخشی آموزش تغذیه‌ای بر اساس این الگو، لزوم تعمیم این گونه برنامههای آموزشی ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: مصرف صبحانه، آموزش تغذیه، دانش‌آموزان و الگوی فرانظریه‌ای
متن کامل [PDF 895 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purnarani R, Hassani L, Aghamolaei T, Mohseni S. The Effect of a Trans-theoretical model- based Education on Regular Consumption of Breakfast in Jiroft Students . J Health Dev. 2017; 6 (4) :333-343
URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-441-fa.html

پورنارانی رضا، حسنی لاله، آقاملایی تیمور، محسنی شکرالله. تأثیر برنامه آموزش تغذیه بر مصرف منظم صبحانه مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان شهر جیرفت . مجله بهداشت و توسعه. 1396; 6 (4) :333-343

URL: http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-441-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله بهداشت و توسعه Journal of Health and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 33 queries by YEKTAWEB 3772